O papel da escola no combate à violência doméstica sob a ótica do serviço de proteção social a crianças e adolescentes vítimas de violência

Authors

  • Ester Francisco Silva Serviço de Proteção Social às Crianças e Adolescentes Vítimas de Violência Doméstica
  • Deise F. do Nascimento Assistente Social formada pela FAPSS; especialista em Sociopsicologia pela FESP/ SP; pós-graduanda em Prevenção e Proteção a Violência Doméstica à Criança e Adolescente pela FAPSS. Gerente de Serviço que acolhe mulheres em situação de violência doméstica e risco de morte.

DOI:

https://doi.org/10.61681/revistasimetria.v1i7.15

Keywords:

Education, Domestic violence, Unveil, Teach, Prevention

Abstract

In developing the service to women in situations of domestic violence and risk of death, the need for intersectoral relations, namely, the importance of maintaining dialogue with the health, housing, work and especially with education, as this is after the family space where the children relate to one another. The article is about with the importance a school become a place where domestic violence against children and adolescents don’t be mythologized, or treated as a problem of the family. We’re talking about a school where the process of education takes the responsibility to talk and reveal ways of preventing and combating this evil which today is considered a serious public health problem. Children and adolescents, victims of domestic violence are usually present several physical and psychological symptoms associated with and if the faculty of schools are ready, right will contribute to the fight against domestic violence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALGERI, S.; SOUZA, L. M. Violências contra crianças e adolescentes: um desafio no cotidiano daequipe de enfermagem. Revista Latino-Americana, 2006AZEVEDO, M. A.; GUERRA, V. N. A. Com licença vamos à luta. São Paulo: Editora Iglu, 1998.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência daRepública, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/ Constituiçao.htm.

BRASIL. Guia escolar: métodos para identificação de sinais de abuso e exploração sexual de crianças e adolescentes. 2. ed. Brasília: SEDH e Ministério da Educação, 2004.

BRASIL. Lei n° 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília: Casa Civil, [1990]. Disponível em: http://www.planalto.

gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm.

CHAUÍ, M. Conformismo e resistência. São Paulo: Brasiliense, 1999.

MINAYO, M. C. S. A violência social sob perspectiva da saúde pública. Caderno de Saúde Pública,v. 10, n. 1, p. 7-18, 1994.

UNITED NATIONS CHILDREN’S FUNDATION. Conselho tutelar, o que é?. Rio de Janeiro:UNICEF, 2005.

VAGOSTELLO, L. Levantamento de fontes de denúncias na Vara de Infância e Juventude doForo Regional de Itaquera. São Paulo, 2001. Disponível em: http://sites.ffclrp.usp.br/paideia/artigos/26/07.htm. Acesso em: 14 set. 2008.

Published

10/07/2021

How to Cite

Silva, E. F. ., & Nascimento, D. F. do . (2021). O papel da escola no combate à violência doméstica sob a ótica do serviço de proteção social a crianças e adolescentes vítimas de violência. Revista Simetria Do Tribunal De Contas Do Município De São Paulo, 1(7), 116–124. https://doi.org/10.61681/revistasimetria.v1i7.15

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.