O papel da escola no combate à violência doméstica sob a ótica do serviço de proteção social a crianças e adolescentes vítimas de violência
DOI:
https://doi.org/10.61681/revistasimetria.v1i7.15Keywords:
Education, Domestic violence, Unveil, Teach, PreventionAbstract
In developing the service to women in situations of domestic violence and risk of death, the need for intersectoral relations, namely, the importance of maintaining dialogue with the health, housing, work and especially with education, as this is after the family space where the children relate to one another. The article is about with the importance a school become a place where domestic violence against children and adolescents don’t be mythologized, or treated as a problem of the family. We’re talking about a school where the process of education takes the responsibility to talk and reveal ways of preventing and combating this evil which today is considered a serious public health problem. Children and adolescents, victims of domestic violence are usually present several physical and psychological symptoms associated with and if the faculty of schools are ready, right will contribute to the fight against domestic violence.
Downloads
References
ALGERI, S.; SOUZA, L. M. Violências contra crianças e adolescentes: um desafio no cotidiano daequipe de enfermagem. Revista Latino-Americana, 2006AZEVEDO, M. A.; GUERRA, V. N. A. Com licença vamos à luta. São Paulo: Editora Iglu, 1998.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência daRepública, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/ Constituiçao.htm.
BRASIL. Guia escolar: métodos para identificação de sinais de abuso e exploração sexual de crianças e adolescentes. 2. ed. Brasília: SEDH e Ministério da Educação, 2004.
BRASIL. Lei n° 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Brasília: Casa Civil, [1990]. Disponível em: http://www.planalto.
gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm.
CHAUÍ, M. Conformismo e resistência. São Paulo: Brasiliense, 1999.
MINAYO, M. C. S. A violência social sob perspectiva da saúde pública. Caderno de Saúde Pública,v. 10, n. 1, p. 7-18, 1994.
UNITED NATIONS CHILDREN’S FUNDATION. Conselho tutelar, o que é?. Rio de Janeiro:UNICEF, 2005.
VAGOSTELLO, L. Levantamento de fontes de denúncias na Vara de Infância e Juventude doForo Regional de Itaquera. São Paulo, 2001. Disponível em: http://sites.ffclrp.usp.br/paideia/artigos/26/07.htm. Acesso em: 14 set. 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Simetria

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.